L’enquesta de l’AMIC i el Col·legi del Màrqueting revela el potencial —i els reptes— de la creació en català.
Aquest dijous 29 de maig s’ha presentat a Barcelona la primera enquesta sobre la realitat dels creadors de contingut en català, impulsada per l’AMIC, el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i Karmina, amb el suport de la Fundació .cat. L’acte ha servit per dibuixar -amb dades, veus i rostres- un primer esborrany del creixent ecosistema de creadors en català, així com per compartir reptes i oportunitats del sector.
L’estudi analitza 42 entrevistes en profunditat i les respostes a una enquesta de 496 creadors de contingut que utilitzen el català a la xarxa i ofereix una radiografia del moment actual del sector, amb un futur esperançador: majoritàriament jove (el 57% té entre 25 i 44 anys), amb una presència femenina lleugerament majoritària (53%) i un nivell formatiu alt (el 68% té estudis universitaris). Plataformes com Instagram, YouTube i TikTok són els seus canals preferents, i un 28% ja ha començat a generar ingressos per col·laboracions amb marques.
Malgrat el dinamisme, l’estudi també evidencia dificultats importants en el sector: gairebé el 70% voldrien professionalitzar-se i valoren molt positivament serveis de suport institucional com formacions, finançament o promoció, però actualment només un 8% dels creadors viu exclusivament de la seva activitat.
La llengua és un dels eixos centrals de l’estudi. El 74,8% dels 496 enquestats afirma que la situació actual dels creadors de contingut en català és millor respecte altres anys. Tot i així, la gran majoria -el 69,2%- considera insuficient l’oferta de recursos o formació sobre el català, i un 58,2% apunta que la llengua pot ser un obstacle per col·laborar amb marques locals, percentatge que s’eleva fins al 74,7% si aquestes empreses són de fora del país. A més, un 79,1% creu que arribaria a més gent si fes contingut en castellà. Tot i això, la motivació per continuar creant en català es manté viva, i una àmplia majoria veu necessari reforçar el suport institucional per garantir la vitalitat i l’impacte de la llengua en l’àmbit digital.
Gerard Vélez, cap de projectes estratègics de la Fundació .cat, ha participat a l’acte presentant-hi la Llista, el mapa interactiu de creadors que la Fundació ha llençat aquest mes de maig. Segons Vélez, “el català digital no té un problema de talent, sinó d’infrastructura. Tenim creadors preparats, però necessiten xarxes, suport i espais de visibilització. La Llista és una de les nostres maneres de connectar talent i oportunitat, i és només l’inici de tot el que ha de venir.”
La Llista de la Fundació .cat indexa més de 800 creadors actius, un creixement de continguts del 39% i 207 milions d’impressions.
L’estudi el travessa una reivindicació clara i unànime: cal apostar per la professionalització, el reconeixement i seguir construint una comunitat viva i interconnectada. Un horitzó que s’alinea amb la missió de la Fundació .cat, que aspira a convertir-se en una ròtula que connecti els diferents actors d’una indústria encara en estat embrionari però amb un gran potencial.